طراحی لوگوی شرکت؛ تصویری از چهره کسب‌وکار شما

طراحی لوگو شرکت یکی از ضروریات اولیه هر شرکتی محسوب می‌شود. لوگوها نمادهایی هستند که از متن و تصاویر تشکیل شده‌اند و به ما کمک می‌کنند که از میان صدها برند، برندهایی را که دوست داریم، شناسایی کنیم؛ اما طراحی لوگوی شرکت فراتر از همه این‌ها می‌تواند عمل کند؛ چراکه یک لوگوی خوب بنای اصلی برند شما است. لوگو حرفه‌ای به مشتریان کمک می‌کند تا بفهمند شما به‌عنوان یک شرکت یا برند چه کاری انجام می‌دهید، چه کسی هستید و برای چه چیزی ارزش قائل هستید. این مسئولیت زیادی بر روی یک تصویر کوچک است!


درباره طراحی لوگو شرکت

طراحی لوگوی شرکت شما فرصتی برای بیان آن چیزی است که شرکت می‌خواهد آن را بیان کند. در واقع لوگو نماد یا طرحی است که برای شناسایی یک شرکت یا سازمان و همچنین محصولات، خدمات، کارکنان و... از آن استفاده می‌شود. در ساده‌ترین تعریف، لوگو باعث می‌شود تا شرکت شما در میان دیگران شناخته‌شده و به یاد ماندنی باشد. لوگو به نوعی چهره کسب‌وکار شما محسوب می‌شود.
برای اینکه یک لوگو به‌خوبی دیده شود، باید یک بیانیه قوی و درست داشته باشد. اولین کاری که باید انجام دهید، این است که بفهمید چه چیزی می‌خواهید بگویید. لوگوها همان نمادها هستند و به این ترتیب باید به مردم بگویند که شما برای آن‌ها چه معنایی را دارید (لوگوها با هر اسم و ارزشی، معمولا باید تا حدودی آرزو و امید را به مخاطب القا کنند).


لوگوی شرکت چیست؟

لوگو نمادی متشکل از متن و تصاویر است که یک کسب‌وکار را مشخص می‌کند. یک لوگوی خوب نشان می‌دهد که یک شرکت چه کاری انجام می‌دهد و برند برای چه چیزی ارزش قائل است. طراحی لوگو شرکت همه چیز در مورد ایجاد علامت تجاری بصری عالی برای یک شرکت است. یک لوگو معمولا از یک نماد یا علامت تجاری تشکیل می‌شود.
دقت شود که لوگوی شما نام تجاری یا برند شما نیست. نام تجاری شما نامشهود است؛ اما لوگو آن چیزی است که شهرت شما را هدف قرار می‌دهد، این‌که مردم با شنیدن نام شما به چه چیزی فکر می‌کنند، در مورد شما چه می‌گویند و چه احساسی را در آن‌ها ایجاد می‌کنید، همگی مدیون لوگو است.
وقتی شرکت‌ها یا سازمان‌های جدید درخواست لوگو می‌کنند، یک طراح خوب می‌گوید، شما فقط به یک لوگو نیاز ندارید، به هویت برند نیاز دارید. لوگوها بخشی از تصویر برند هستند؛ اما همه چیز نیستند. در واقع آن‌ها فقط یک تصویر در یک سیستم بصری بزرگ‌تر هستند که شامل رنگ‌ها، تایپوگرافی، عکاسی، تصاویر، چیدمان و غیره می‌شوند.





مزایای طراحی لوگوی شرکت

همان‌طور که اشاره کردیم، لوگوی هر شرکت چهره اولیه آن شرکت محسوب می‌شود. اکنون سوالی که پیش می‌آید، این است که مزایای طراحی لوگوی شرکت برای صاحبان کسب‌وکارها چیست؟ در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهد شد.
• شناختن بیشتر برند
لوگو چیزی است که مردم ابتدا در مورد یک تجارت یا یک برند به آن توجه می‌کنند. به عقیده برخی یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد و وقتی صحبت از برندسازی و لوگو می‌شود، حق با آن‌هاست. داشتن یک لوگوی قوی و به‌یادماندنی به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا در ذهن مردم باقی بماند. هرچه لوگوی شما چشم نوازتر و خاطره انگیزتر باشد، بیشتر از رقبای خود متمایز خواهید شد.
• حرفه‌ای‌بودن
یکی از ویژگی‌های مشترک کسب‌وکارهای بزرگ و موفق این است که لوگو حرفه‌ای دارند، حتی اگر به اندازه نام شرکت در یک فونت و طرح رنگی ساده باشند. داشتن لوگوی خود تاثیر مستقیمی بر نحوه برخورد مشتریان با شرکت شما دارد. اکثر افراد داشتن یک لوگو برا یک شرکت، اعتبار و هویت شرکت شما را افزایش می‌دهد، حتی اگر شرکت شما برای سال‌ها فعالیت داشته باشد، نداشتن لوگو ممکن است باعث شود مشتریان فکر کنند که شما شرکتی تازه تاسیس شده‌ هستید.
• نشان‌دادن شخصیت شرکت
شما می‌توانید شخصیت شرکت خود را از طریق لوگوی خود نشان دهید. این کار باعث جذابیت بیشتر کسب‌وکار شما برای مصرف‌کنندگان می‌شود. به‌عنوان مثال، استفاده از رنگ‌های روشن یا طراحی منحصر‌به‌فرد، نوآوری و اصالت را برای مشتری یادآور می‌شود. به‌عنوان مثال طراحی لوگوی شرکت با استفاده از یک حیوان زیبا می‌تواند به مشتریان حس ملموس‌تری دهد و به آن‌ها کمک کند که قبل از تجارت با شما، باعث می‌شود تا اعتماد آن‌ها به شرکت شما جلب شود. طراحی لوگوی شرکت به شما کمک می‌کند، مشتریانی را که از قبل دارید بیش‌ازپیش، حفظ کنید.
• معرفی نام تجاری محصول
هنگامی‌که لوگوی شما روی محصولات قرار می‌گیرد، می‌تواند اعتماد به برند را افزایش دهد. شما می‌توانید از محصولات تبلیغاتی همراه با لوگوی خود استفاده کنید تا با هزینه کم تجارت خود را گسترش دهید. یک کیف یا خودکار با لوگوی شما یک بازاریابی و تبلیغات عالی است؛ چراکه با هر بار استفاده، لوگوی شما نمایش داده می‌شود و کسب‌وکار شما را به افراد یادآوری می‌کند.
• وجه تمایزدادن به برند
مهم نیست که محصولات یا خدمات شما چقدر خوب هستند، اگر متمایز نباشید، هرگز موفقیتی را که سزاوار آن هستید، کسب نخواهید کرد. یک لوگوی خوب چشم‌ها را به خود جلب می‌کند و به شما کمک می‌کند تا در بین رقبای خود برجسته شوید. یک لوگوی شرکت که در وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی خوب به‌نظر برسد، می‌تواند تفاوت بزرگی در کسب‌وکار شما ایجاد کند. هنگامی‌که آن‌ها به تضمین کردید، می‌توانید برای بستن معاملات خود به محصولات و خدمات برتر خود اعتماد کنید.


ویژگی‌های طراحی لوگوی شرکت

اگر تنها کاری که می‌خواهید با لوگوی خود انجام دهید، برجسته و متمایزبودن است، کار طراح شما بسیار ساده است. انجام کار اغراق‌آمیز گرافیکی یا مینیمالیست شما را می‌تواند متمایز کند، اما «متمایزبودن» تنها یکی از عناصر طراحی لوگو خوب است. قبل‌از این‌که یک طراح روی لوگوی برند شما کار کند، چه ویژگی‌هایی را بیشتر باید در نظر بگیرد تا به نتیجه مطلوب دست یابد؟ برای آن‌که لوگوی تعدادی از شرکت‌ها را به طور خاص مورد بررسی قرار دهیم، در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد.
• طراحی لوگوی شرکت ساختمانی
بهترین طراحی لوگوی شرکت ساختمانی آن‌هایی هستند که به بیننده احساس شفافی از واقعیت شرکت شما را می‌دهد. این نوع از لوگوها صریح و ساده و بی‌آلایش است، به‌طوری‌که بسیار برای مشتریان تاثیرگذارتر خواهد بود. به‌یاد داشته‌ باشید که لوگوها به روش‌های مختلف، در پلتفرم‌های مختلف و در قالب‌ها و اندازه‌های مختلف استفاده می‌شوند؛ بنابراین ممکن است، جزئیات دقیق یک لوگو از بین بروند. یک لوگوی حرفه‌ای برای شرکت‌های ساختمانی دارای المان‌های کمی خواهد بود که هر یک از آن‌ المان‌ها را می‌توان به راحتی شناسایی کرد.
• طراحی لوگوی شرکت مهندسی
یک لوگو را باید به‌راحتی پس‌از یک نگاه به خاطر آورد. به‌هرحال، یک نگاه معمولا تمام چیزی است که لوگوی شما از اکثر مردم دریافت می‌کند، مانند هر نمادی، طراحی لوگوی شرکت هم باید چیزی منحصربه‌فرد باشد و پس‌از یک نگاه به آن، فورا باید عناصر اصلی آن را توصیف کرد و به‌راحتی آن را به خاطر آورد. لوگویی که پیچیده، شلوغ، دارای بخش‌ها و تکه‌های متعدد یا بیش از حد سبک است، برای بیننده دشوار است، در نتیجه به‌راحتی کنار گذاشته شود. این مسئله در طراحی لوگو شرکت مهندسی هم صدق می‌کند. بهتر است در طراحی لوگو شرکت مهندسی پیش‌از توجه به هر نکته دیگر، تخصص و حرفه شرکت موردنظر در لوگو نمایان باشد.
• طراحی لوگوی شرکت بازرگانی
مدرن‌بودن به معنی به‌روزبودن است؛ اما نه آن‌قدر به‌روز که پنج سال دیگر لوگوی شما ساده‌لوحانه به‌نظر رسد. مدرن‌بودن لوگو با مد روز پیش‌رفتن، متفاوت است. مدرن‌بودن طراحی لوگوی شرکت یعنی بدون ازدست‌دادن جزئیات، ویژگی‌های مربوط به زمان را به‌خوبی به تصویر می‌کشد. طراحی لوگوی شرکت بازرگانی باید از این نظر مدرن باشد که امروزی به‌نظر برسد؛ اما نه آن‌طور که وقتی در طول زمان ادامه پیدا کرد، یک لوگوی قدیمی باقی بماند؛ چراکه در این صورت شرکت شما نسبت به مشتریان بالقوه قدیمی شده است.
• طراحی لوگوی شرکت مهندسی پیمانکاری
طراحی لوگوی شرکت مهندسی پیمانکاری، نه‌تنها باید نشان‌دهنده نام شرکت باشد، بلکه باید مخاطبان هدف خود را هم منعکس کند. به‌عنوان مثال، اگر مخاطبان شما برای افرادی است که قصد ساخت یک خانه را دارند، لوگوی شما باید طوری طراحی شود که با عناصری مانند ناهمواری، طبیعت، خانه، استحکام، قدرت و... هماهنگ باشد. درک معنا و ارزش خود برای مشتریان می‌تواند به شما کمک کند تا بر اساس آن‌چه که برای آن تلاش می‌کنید که به چه ظاهری می‌خواهید برسید، دست یابید. اگر مطمئن نیستید، از خود بپرسید چه چیزی شرکت شما را بهتر از رقبا می‌کند یا این مسئله را می‌توانید از مشتریان خود هم بپرسید.


کلام اخر

همان‌طور که می‌بینید، لوگو بیشتر از آن چیزی که گمان می‌کنید، می‌تواند برای شرکت شما ارزشمند باشد. بسته‌به محصول یا خدمات شما، مزیت رقابتی شما ممکن است سرعت، ساخت اصیل دنیای قدیم، دقت، توجه به جزئیات، دسترسی، هوش، تنوع، خنکی، سلامتی، قدرت، نوآوری، ظرافت، کارایی یا یکی از هزاران مورد دیگر باشد که به هر ترتیب باید در طراحی لوگوی شرکت مشخص شود. دقت کنید که طرحی را که برای لوگو انتخاب می‌کنید، نه فقط برای شما، بلکه برای مشتریان شما مهم باشد. از آن‌جایی که لوگوهایی که بیش‌ازحد پیچیده هستند، در بعضی موارد به اندازه کافی کوچک نمی‌شوند و به‌خاطرسپردن آن‌ها دشوارتر است، باید اصل سادگی را در طراحی لوگوی شرکت خود به‌کار ببرید. در واقع لازم است تا لوگوی خود را به ضروری‌ترین عناصر آن خلاصه کنید تا به نتیجه مطلوب دست یابید.
امروزه صنعت چاپ ترکیبی از هنر و تجربه و تخصص را با یکدیگر می‌طلبد. شبکه چاپ مجموعه‌ای کامل از متخصصان باتجربه‌ای است که با استفاده از دنیای رنگ و کاغذ و نرم‌افزار، خدمات چاپی و تبلیغاتی را انجام می‌دهند. این مجموعه بزرگ با دارابودن چاپ‌خانه‌ای اختصاصی سفارشات مشتریان را از اقص نقاط کشور، در عرض 10 روز می‌تواند آماده کند. این سفارش می‌تواند از 1000 تا 1 میلیون تیراژ باشد.
در کنار تجربه و تخصص، تنوع و کیفیت دو مورد از موارد است که به رسیدن نتیجه مطلوب در طراحی لوگوی شرکت کمک شایانی می‌کند. شبکه چاپ علاوه‌بر کیفیت، تنوع کاری سفارشات را هم می‌تواند تضمین کند؛ 25 قالب متنوع چاپی، می‌تواند رضایت مشتریان را در پی داشته باشد.