تاثیر محل چاپ لوگو بر روی بسته بندی در احساس مشتری

 چاپ لوگو بر روی بسته بندی

چاپ لوگو بر روی بسته بندی

طراحی لوگو و بسته بندی یک محصول و شرکت بسیار مهم است. زمان، پول و انرژی زیادی در روند تولید یک لوگو ایده آل صرف می شود. اطمینان از محل مناسب چاپ لوگو بر روی بسته بندی برای به حداکثر رساندن توجه به برند، یکی از مهمترین تصمیمات بازاریابی است که مدیران کسب و کارها باید درنظر بگیرند.

 

نگاهی کوتاه به اهمیت چاپ لوگو بر روی بسته بندی

نشان لوگو یکی از مهمترین موارد در بسته بندی محصولات است. دلیل اهمیت لوگو این است که با قرار دادن لوگو بر روی تمام محصولات موردنظر، در اصل منظور این است که شرکت کیفیت را در تمامی محصولات با این لوگو تضمین می کند. این تضمین برای مشتری چه معنی دارد؟

این تضمین بدان معناست که اگر یک محصول خریداری شده از این برند خوب و عالی کار کند، به احتمال زیاد محصول دیگر این برند نیز به همان اندازه خوب باشد.

 

تأثیر موقعیت مکانی لوگو بر روی درک مشتری

برای اینکه یک محصول مورد توجه قرار گیرد، به محل قرار گرفتن لوگو محصول باید دقت شود.

تحقیقات نشان می دهد که طراحی و چاپ لوگو منجر به شناخت برند در ذهن مصرف کننده شده و جایگاه مناسب لوگو باعث ایجاد احساس مثبت بودن برند در مشتری می شود. یکی از ارکان مهم یک شرکت لوگو است، چرا که هویت برند را تعیین کرده و موجب تقویت درک مشتری از هویت برند می شود.

برای اطمینان از اینکه لوگوی موردنظر احساسات مطلوب را در مصرف کنندگان بر می­انگیزد، صاحبان شرکت باید تمامی جوانب موجود در طراحی لوگو از جمله نوع لوگو، رنگ، شکل و محل قرار گیری آن را در نظر بگیرند. محل قرار دادن لوگو یک روش اثبات شده برای به حداکثر رساندن درک مثبت مصرف کننده از یک برند است.

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که همبستگی زیادی بین موقعیت مکانی لوگو و قدرت درک مشتریان وجود دارد. مصرف کنندگان، بیشتر برندهای مشهور (یعنی برندهای گران قیمت یا منحصر به فرد) را ترجیح می دهند و به صورت ناخودآگاه تفاوت بین برندهای قدرتمند و کمتر قدرتمند را درک می کنند. همچنین، رفتار تشخیص برند توسط مصرف کنندگان، نشان می دهد مصرف کنندگان محصولاتی را انتخاب کرده اند که موقعیت لوگو در درک برند به آنها کمک کرده است یا آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

برای طراحان بسته بندی و مدیران برند، انتخاب جای مناسب برای قرار دادن لوگو به دلیل اینکه موجب تقویت تصویر برند در ذهن مصرف کننده می شود، روشی نسبتاً ساده و کم هزینه برای تأکید بر قدرت برند و ارزش قائل شدن برای مشتری است.

اهمیت قرار دادن لوگو در جای مناسب بر روی بسته بندی

در چاپ لوگو بر روی جعبه کرافت، ابتدا باید توجه داشت که لوگو یک شرکت، به راحتی و سریعاً قابل تشخیص باشد.

 لوگوها تجربیات مرتبط با یک برند را به مصرف کننده یادآوری می کنند. تجارب مثبت منجر به روابط بلند مدت بین مصرف کننده و برند می شود. وقتی صحبت از جعبه و بسته بندی می شود، طراحی یک لوگو مناسب برای آن حائز اهمیت است.

نتایج تحقیقات نشان داده است که مشتریان انتظار دارند لوگو برند را در قسمت بالایی بسته بندی مشاهده کنند. هر برندی به دنبال این است که برتر از دیگران ظاهر شود؛ این امر زمانی تجلی می یابد که مشتریان بارها و بارها محصولات این برند را خریداری کنند.

Kellogg و Coca-Cola دو شرکت تجاری بزرگ هستند که لوگو آنها به طور مداوم در قسمت بالای بسته بندی آن ها جایگذاری شده است. این شرکت ها از این طریق وضعیت و قدرت برند خود را تقویت کرده اند و همین عامل به سادگی باعث درخشش آنها شده است.

 

دستورالعمل های قرار گرفتن لوگو روی بسته بندی

لوگو مانند امضای برند یک کسب و کار است. برای اینکه نام تجاری شرکت شما در ذهن مخاطبان ماندگار شود، باید برای طراحی لوگو خود استانداردهایی را در نظر بگیرید. از جمله این استانداردها، محل قرار گرفتن لوگو است.

دستورالعمل های لوگو معمولاً بخش کوچکی از مجموعه دستورالعمل های برند هستند. این دستورالعمل ها نحوه استفاده از لوگو را ارائه می کنند.

هنگام شروع ترکیب لوگو در طراحی بسته بندی، باید دستورالعمل های زیر در نظر گرفته شود:

  1. مؤلفه های لوگو

 عناصر لوگو، مؤلفه های تشکیل دهنده لوگو (اعم از حروف، نماد و یا هر دو) هستند. اگر برای بسته بندی محصول فضای بیشتری در دسترس باشد، می توان از حروف استفاده کرد، اما اگر فضای آن کم باشد، نماد مناسب­تر خواهد بود.

  1. تغییرات رنگ

 به طور معمول، این مؤلفه شامل نسخه اصلی لوگو، تغییرات رنگ سیاه و سفید و سایر گزینه های مورد نیاز برای موارد خاص است.

در مواد چاپی مانند جعبه یا کیسه، ممکن است برای مطابقت با چاپگر در برخی موارد تغییرات رنگ صورت گیرد.

  1. فضای خالی

برای دیده شدن لوگو، باید به اندازه کافی فضای خالی در اطراف آن در نظر گرفت.

دستورالعمل های مربوط به فضای خالی تعیین می کنند که در اطراف لوگو موردنظر چه مقدار فضای خالی باید در نظر گرفته شود.

همچنین، این فضای نامشخص به عنوان منطقه امن یا لایه گذاری شناخته می شود. فضای خالی مهمترین منطقه در دستورالعمل های لوگو برای مکان قرار گیری لوگو است.

لوگوها می توانند در هر شکل و اندازه ای باشند، اما همه آنها برای توصیف فضای خالی از همان توصیه اولیه پیروی می کنند. با این حال، می توان لوگو خود را روی بسته بندی محصول یا کارت ویزیت قرار داد. همچنین، باید 10 درصد از حاشیه خود لوگو حفظ شود.

بنابراین، اگر یک نسخه لوگو 10 سانتی متری روی بسته بندی قرار گیرد، باید مطمئن شد که در روی بسته بندی حداقل 1 سانتی متر فضای خالی در اطراف این لوگو وجود دارد.

فضای خالی و استفاده مداوم از آن، دیده شدن شرکت موردنظر توسط مشتریان را آسان تر می کند.


 تاثیر محل چاپ لوگو بر روی بسته بندی در احساس مشتری

  1. روانشناسی محل قرارگیری لوگو

 پیامی که یک برند می خواهد به مشتری برساند، بستگی به محل قرار گرفتن لوگو و یا هویت برند شرکت هدف دارد. در ادامه، موارد مرتبط با محل قرار گیری لوگو و ارتباطات آن که در طی مراحل طراحی لوگو باید رعایت شوند، ذکر شده است:

  • قرار گرفتن لوگو در مرکز: مردم عاشق تقارن هستند، به همین دلیل یکی از اصول اساسی طراحی خوب تقارن است. یک راه آسان برای ایجاد تقارن در بسته بندی محصول این است که لوگو در مرکز بسته بندی خود قرار گیرد.
  • قرار گرفتن لوگو در بالا و پایین بسته بندی: مشتریان برندهایی که لوگو آنها در قسمت بالای بسته بندی محصولات واقع شده است را نسبت به برندهایی که که لوگو آنها در بخش پایین بسته بندی قرار دارد، بیشتر ترجیح می دهند و آنها را قوی تر می بینند. اما فراموش نکنید که بالاتر بودن همیشه به معنای بهتر بودن نیست.
  • قرار دادن لوگو در سمت چپ و راست: در اینجا می توان از راهنمای موقعیت مکانی لوگو طراحی وب استفاده کرد. در کل، طراحان وب متوجه شده اند که کاربران به احتمال زیاد به دلیل خواندن صفحه های خود از سمت راست به چپ، لوگو های سمت راست صفحه وب را بیشتر از سمت چپ به یاد می آورند.

 

  1. سایر مکان ها برای جای گذاری لوگو شرکت

بسته به سبک و شکل لوگو، مکان­های مختلف لوگو می توانند ارتباطات متفاوتی داشته باشند. برای مثال:

  • یک لوگو طراحی شده با استفاده حروف در مرکز فوقانی بسته بندی ممکن است یک عنوان را به مشتریان یادآوری کند.
  • قرار دادن یک لوگو طراحی شده با استفاده حروف (با فونت اسکریپت) در قسمت پایین سمت چپ، بیشتر در قالب یک امضا به نظر می رسد.
  • لوگوهای مربع در قسمت بالا سمت راست، می توانند مانند یک تمبر به نظر برسند.
  • لوگوهای دایره ای در وسط می توانند مانند مهر نامه ظاهر شوند.
  • بسته به اینکه چه شرکت هایی از هویت برند موردنظر پشتیبانی می کنند، برخی از مکان های بسته بندی این قابلیت را دارند که تأثیر مضاعفی بر روی برند داشته باشند.

با اطلاع از روانشناسی مکان های مختلف، می توان به برند موردنظر کمک کرد تا هر کجا که لوگو قرار گرفت، این توانایی را داشته باشد که مفهوم خود را به طور کامل انتقال دهد.

خلاقیت با بسته بندی محصول

بسته بندی خلاقانه و قرار دادن لوگو در جای مناسب، باعث لذت بردن مشتریان در زمان باز کردن بسته بندی می شود. اما گاهی اوقات ممکن است بسته بندی خلاقانه سبب غافل شدن مشتریان از لوگو شود؛ مگر اینکه محصول مربوط به یک برند جهانی باشد که شناخته شده است. در این صورت، علاوه بر در نظر داشتن مکان اصلی لوگو، می توان به مواردی همچون خلاقیت نیز توجه کرد.

صحبت پایانی

موقعیت مکانی لوگو بر روی بسته بندی با توجه به تاثیری که بر روی مشتریان می گذارد، بسیار اهمیت دارد. در هنگام چاپ لوگو روی بسته بندی باید تمام مکان هایی که برای لوگو موردنظر مناسب هستند، بررسی شده و با توجه به نکات گفته شده در این مقاله، بهترین مکان برای لوگو انتخاب شود. با قرار دادن لوگو در جای مناسب، می توان تجربه برند خودتان را به تجربه ای فراموش نشدنی برای مشتریان تبدیل کنید.


 چاپ لوگو بر روی بسته بندی



2022-06-21 17:07:22

طراحی_وچاپ_لوگو/لوگو/طراحی_لوگو

فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست