7 اصل مهمی که در طراحی تراکت تبلیغاتی باید رعایت کنید

 7 اصل مهمی که در طراحی تراکت تبلیغاتی باید رعایت کنید

7 اصل مهمی که در طراحی تراکت تبلیغاتی باید رعایت کنید

48درصد دریافت کنندگان تراکت‌های تبلیغاتی یا به طور مستقیم به کسب‌وکار موردنظر مراجعه می‌کنند یا از طریق سایت شرکت و تماس‌های تلفنی سعی می‌کنند اطلاعاتی را درباره محصولات و خدماتی که در تراکت بیان شده، به دست آورند؛ آماری که بر اساس تحقیقات انجمن بازاریابی مستقیم (Direct Marketing Association) به دست آمده است. با توجه به این آمار، به نظر شما طراحی تراکت تبلیغاتی باید اصولی و جذاب باشد یا تراکت تبلیغاتی به هر طرحی می‌تواند نظر مخاطب را جلب کند؟

بدون توجه به اندازه کسب‌وکارتان،  چاپ تراکت فوری  تبلیغاتی می‌تواند روشی مناسب، موثر و ارزان برای ارتقاء مشاغلتان باشد. اما ایجاد این تاثیرگذاری چندان آسان به نظر نمی‌رسد. همه صاحبان کسب‌وکار می‌دانند که توزیع تراکت تبلیغاتی یک استراتژی بازاریابی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در بازار شلوغ امروز، همه آگهی‌های تبلیغاتی هدف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند.

هدف تراکت تبلیغاتی این است که توجه افراد را برای مدت طولانی روی آگهی نگه دارد تا مخاطبان بتوانند تراکت را کامل مطالعه کنند و سپس عکس‌العمل نشان دهند. حال، به نظر شما چگونه می‌توانیم به این هدف دست بیابیم؟

تا انتهای این نوشته با شبکه چاپ همراه باشید تا 7 اصل مهم طراحی تراکت تبلیغاتی را در کنار هم مرور کنیم و بهترین نتیجه را از بازاریابی توسط این ابزار تبلیغاتی دریافت کنیم.

  • هنگام طراحی تراکت تبلیغاتی یک نقطه کانونی ایجاد کنید

اولین اصل مهمی که باید در طراحی تراکت تبلیغاتی به آن توجه کنید، ایجاد یک نقطه کانونی است. احتمالا از خود می‌پرسید چگونه باید نقطه کانونی ایجاد کنیم؟ همراه ما باشید تا نحوه ایجاد نقطه کانونی را با استفاده عکس، رنگ و فونت به شما بگوییم.

اولین چیزی که می‌خواهید مردم به آن توجه کنند چیست؟ این همان نقطه کانونی شما است. ابتدا باید خوانندگان را با نقطه درگیر کنید تا روی آن تمرکز کنند. برای اینکه در تراکت تبلیغاتی خود یک نقطه کانونی منحصر به فرد داشته باشید، باید از موارد زیر استفاده کنید:

  • از تصویری جالب و در عین حال حرفه‌ای استفاده کنید

کیفیت تصاویری که استفاده می‌کنید بسیار حائز اهمیت است. اگر از یک تصویر کسل‌کننده و بی کیفیت استفاده کنید، پیامتان نیز برای مخاطب کسل‌کننده و بدون تاثیر خواهد بود. همیشه از تصاویری با کیفیت بالا، شفاف و رنگارنگ استفاده کنید که باعث جلب توجه مخاطب، ایجاد روحیه شاد در او و پشتیبانی او از کسب‌وکارتان می‌شود.

استفاده از یک تصویر جذاب در تراکت تبلیغاتی به عنوان نقطه کانونی، می‌تواند نگاه بیننده را به سمت خود جلب کند تا با دقت بیشتری به آگهی تبلیغاتی شما بپردازد. این تصاویر را می‌توانید به صورت آنلاین از سایت‌های مختلف تهیه کنید.

  • قدرت جذب رنگ‌های درخشان را در طراحی تراکت تبلیغاتی دست کم نگیرید

در طراحی تراکت تبلیغاتی از رنگ‌هایی استفاده کنید علاوه بر اینکه با هویت برندتان مطابقت کامل را دارند، جلوه‌ای چشم‌نواز نیز داشته باشند. اگر در تراکت از تصویری بزرگ استفاده می‌کنید، یک رنگ لطیف اما فعال را در تصویر پیدا کنید و از آن برای تراکتتان استفاده کنید. استفاده بیش از حد از رنگ‌های مختلف را فراموش کنید؛ زیرا استفاده از رنگ‌های گوناگون علاوه بر سردرگمی مخاطب و عدم انتقال پیام اصلی برند به او، چشم‌نوازی و جذابیت طرح را نیز از بین می‌برد.

  • از فونت با اندازه و استایلی مناسب استفاده کنید

انتخاب فونت مناسب برای جلب نظر مخاطب روی نقطه کانونی در تراکت بسیار مهم است. اگر از فونتی مناسب با سایز درست استفاده کنید، تصویر انتخابی و رنگ‌هایی مورد استفاده در تراکت خیره کننده‌تر و بهتر به نظر می‌رسند.

هر فونتی که انتخاب می‌کنید فقط مطمئن شوید که متن تراکت خوانا، تمیز و بازتابنده از برندتان است. شاید به این دلیل که اکثر صاحبان کسب‌وکار به دنبال طراحی یک تراکت تبلیغاتی منحصر به فرد هستند، به ذهنشان خطور کند که از فونت‌های خاص و خلاقانه استفاده کنند؛ اما باید بگوییم خلاقیت بیش‌از حد، آن هم هنگام انتخاب فونت، ممکن است ایده خوبی نباشد.

در واقع، اولویت شما در طراحی و انتخاب فونت باید این باشد که مردم بتوانند آنچه که روی تراکت تبلیغاتی نوشته شده است را بخوانند و پیام شما را همان‌گونه که مدنظرتان است، دریافت کنند. پس استفاده از فونتی که زیبایی دارد اما خوانا نیست و چشم مخاطب را اذیت می‌کند، چندان کار جذاب و حرفه‌ای به نظر نمی‌رسد.

هنگام نوشتن متون به این نکته توجه کنید، برای ایجاد یک ظاهر منسجم‌تر و زیبا در تراکت تبلیغاتی، بیش از دو قلم (فونت) استفاده نکنید. در طراحی تراکت معمولا یک فونت برای عنوان استفاده می‌شود که سایز آن نیز معمولا بزرگتر است، و یک فونت نیز برای متون داخل طرح با سایز کوچکتر استفاده می‌شود.

  • با مخاطبان هدفتان صحبت کنید

قبل از طراحی تراکت تبلیغاتی، باید اطلاعاتی را درباره مخاطبان هدف خود به دست آورید، برای اینکار باید تحقیقاتی را انجام دهید. عدم تحقیق درباره مخاطب هدف، ممکن است تمام سرمایه‌گذاری شما برای تبلیغات را از بین ببرد.

انجام تحقیقات به شما کمک می‌کند که در طراحی تراکت تبلیغاتی، ضمن شناخت مخاطب، پیام و لحن خود را متناسب با نوع مشتریانی که می‌خواهید به آنها برسید، انتخاب کنید. اگر لحن و پیام مناسبی نداشته باشید، قطعا نه تنها مشتری جذب نمی‌کنید، بلکه مشتریان فعلی خود را نیز احتمالا از دست بدهید.

به عنوان مثال، اگر شما کسب‌وکاری دارید که دارای لحن و برندی رسمی است و مخاطبان آن را افرادی با موقعیت‌های اجتماعی و شغلی سطح بالا تشکیل می‌دهند، استفاده از لحنی بسیار صمیمی یا بچگانه در تراکت تبلیغاتی می‌تواند به برندتان ضربه جبران‌ناپذیری بزند.

اگر به دنبال این هستید که نظر مخاطب هدف را به طور خاص جلب کنید، با آنها صحبت کنید، اطلاعاتی که دوست دارند را در اختیارشان قرار دهید. به عنوان مثال، اگر علاقه‌مندان به خودرو مخاطبان هدف شما را تشکیل می‌دهند، هنگام طراحی تراکت تبلیغاتی از اصطلاحات و توضیحات خاصی استفاده کنید که به تراکتتان کمک می‌کنند تا افراد علاقه‌مند به خودرو را به سمت شما سوق بدهند.

همچنین، با استفاده از دیدگاه آنها بنویسید؛ به این معنا که به جای استفاده از ضمایر "من"، "ما"، "شما"، از ضمایر "تو" و "متعلق به تو" استفاده کنید.

  • در طراحی تراکت تبلیغاتی روی مزایا تمرکز کنید

تنها جلب نظر مشتریان کافی نیست؛ شما باید بتوانید پیام خود را به آنها منتقل کنید. باید ابتدا نظر مخاطبان را جلب کنید، سپس آنها را علاقه‌مند نگه دارید. برای این‌کار باید به سوال مهمی که آنها با دیدن تراکت تبلیغاتی شما از خود می‌پرسند، پاسخ دهید:

"در محصولات و خدمات این شرکت چه چیزی برای من وجود دارد؟"

برای پاسخگویی به سوالاتی از این قبیل، راه‌هایی را پیدا کنید تا توصیف کند که چرا شما بهتر از رقبای خود هستید و چرا مخاطبان باید شما را انتخاب کنند.

با استفاده از اصطلاحات قدرتمندی مانند "رایگان"، "ضمانت" و "پس‌انداز"، توجه به آنها هنگام طراحی تراکت تبلیغاتی و قرار دادنشان در قسمت‌های مناسب تراکت، می‌توانید رقبایتان را به راحتی شکست دهید.


 7 اصل مهمی که در طراحی تراکت تبلیغاتی باید رعایت کنید

  • از نوشتن مطالب پیچیده خودداری کنید

این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که شما فقط 2 ثانیه فرصت دارید تا نظر مشتریان احتمالی خود را جلب کنید و فقط یک یا دو ثانیه دیگر نیز وقت دارید تا از طریق محصولات و خدمات آنها را جذب کنید. به همین دلیل، شما در طراحی تراکت تبلیغاتی نیاز به مطالب مختصر، مفید و مستقیم در مورد محصولات و خدماتتان، مزایای آنها و سایر جزئیات مهم دارید. پس تراکت خود را با تصاویر و متون زیاد به هم ریخته نکنید.

برای داشتن مطلب کوتاه و مفید و در عین حال موثر، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • استفاده از تیتر یا عنوانی جذاب

تیتر نباید بیش از حد طولانی و بلند باشد. بهتر است ابتدا چند کلمه را با دقت انتخاب کنید و با ترکیب آنها، تیتر و عنوانی جذاب و تحریک‌آمیز بنویسید. برای ایجاد جذابیت در تیتر می‌توانید از کلمات و عبارات قدرتمندی همچون "اسراری برای"، "کشف"، "اثبات شده" و "چگونه به" استفاده کنید.

  • استفاده از کلمات تاثیرگذار و فعال

با استفاده از افعال تاثیرگذار و فعال، محصول خود را مهیج‌تر جلوه بدهید. سعی کنید از آواهای منفعل استفاده نکنید.

  • از بولِت (Bullet) استفاده کنید

به جای پاراگراف‌های بلند و طولانی که معمولا حوصله سر بر هستند، از جملات کوتاه و Bullet استفاده کنید. به ویژه اگر درباره مزایای محصول و خدمت خود صحبت می‌کنید استفاده از بولت بسیار تاثیرگذارتر است و مخاطب با نگاهی کوتاه می‌تواند اطلاعات مفیدی به دست آورد.

اگر شما نیاز به طراحی اصولی تراکت تبلیغاتی دارید همکاران ما در شبکه چاپ بهترین طراحی‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهند. برای مشاهده نمونه کارها و قیمت چاپ تراکت می‌توانید به صفحه «طراحی و چاپ تراکت تبلیغاتی» مراجعه کنید.

  • در طراحی تراکت تبلیغاتی از فصل و مناسبت‌ها ایده بگیرید

طراحی تراکت تبلیغاتی می‌تواند متناسب با فصل یا مناسبت‌های ملی و مذهبی باشد. اگر قصد طراحی یک تراکت برای تعطیلات نوروز، تابستان یا رویدادهای مرتبط با زمان خاصی از سال را دارید، برای افزایش جذابیت طرح می‌توانید از اِلمان‌ها و تصاویر مرتبط با مناسبت ایده بگیرید و استفاده کنید. بینندگان بلافاصله با این نوع طرح‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، زیرا این اِلمان‌ها برایشان آشنا است و احتمالا دلتنگ مناسبت موردنظر هستند. شما با ارائه چنین طرحی به آنها نوید فرارسیدن مناسبت خاص را می‌دهید و در کنارش محصولات و خدمات ویژه خود را معرفی می‌کنید.

  • تخفیف و هدیه ویژه در نظر بگیرید

مردم عاشق تخفیف‌ها و هدایای ویژه هستند. در واقع، تحقیقاتی که انجام شده نشان می‌دهند که تقریبا 90درصد از مصرف کنندگان اظهار داشته‌اند که از نظر میزان هزینه و کالاهای خریداری شده، تحت تاثیر تبلیغات قرار می‌گیرند.

بنابراین در نظر گرفتن یه تخفیف ویژه در طراحی تراکت تبلیغاتی، آن را برای مشتریان آینده جذاب‌تر خواهد کرد.

  • فراموش نکنید که به مخاطب بگویید چگونه باید با شما تماس بگیرد

پس از اینکه پیام خود را به خوانندگان منتقل کردید، حالا به آنها بگویید در قدم بعدی باید دقیقا چه کارهایی انجام بدهند. به مخاطبان خود بگویید که فوراً اقدام کنند، سفارش دهند، اکنون تماس بگیرند، همین الان به وبسایتتان مراجعه کنند و غیره.

سعی کنید مشتریان احتمالی خود را هیجان‌زده کنید. به صورت روشن بگویید که چگونه می‌خواهید آنها با شما تعامل داشته باشند. جزئیات مهم در مورد کسب‌وکارتان، مانند آدرس وبسایت، اطلاعات تماس (شماره تلفن و ایمیل)، آدرس شرکت و مواردی از این قبیل را هنگام طراحی تراکت تبلیغاتی حتما درج کنید.

 

به نظر شما چه معیارهای دیگری باعث جذابیت بیشتر تراکت تبلیغاتی می‌شوند و باید هنگام طراحی به آنها توجه کنیم؟ خوشحال می‌شویم شما هم نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.





2022-11-03 11:29:51

طراحی_تراکت/تراکت/ تراکت_تبلیغاتی/ چاپ_نراکت/ قیمت_چاپ_تراکت

فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست