چرا اهمیت رنگ در لوگو را باید جدی گرفت؟

 چرا اهمیت رنگ در لوگو را باید جدی گرفت؟

اهمیت رنگ در لوگو و تاثیر آن در فروش

اهمیت رنگ در لوگو تاثیر به‌سزایی در جذب مخاطب دارد و این یک واقعیت در اکثر جوامع است. حتی در دوران کودکی به افراد آموخته‌اند که صورتی برای دختران و آبی برای پسران است. تحقیقات بازاریابی نشان می‌دهد که استفاده از نشانه‌های بصری بسیار مهم است؛ چراکه آن‌ها به شدت بر نحوه تفکر و احساس مشتریان تاثیر می‌گذارند. در ادامه اطلاعاتی راجع به چگونگی انتخاب رنگ برای لوگو پرداخته می‌شود.

 

چرا رنگ لوگوی برند بسیار مهم است؟

حقیقت این است که رنگ لوگو می‌تواند روی خرید یا عدم خرید افراد موثر واقع شود. مطمئنا عواملی مانند فرهنگ، تربیت، ترجیحات شخصی و تجربیات بر تاثیر یک رنگ بر مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارد.  مطالعات روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو این مسئله را تایید می‌کند. بااین‌حال درنهایت استانداردها یا انتظارات پذیرفته‌شده جهانی در مورد تاثیر رنگ در طراحی لوگو بر برند و فروش شما از آن برند وجود دارد.

صرف نظر از این‌که با یک طراح لوگو داخلی کار می‌کنید یا با مجموعه‌ای بزرگ مشغول فعالیت هستید، هرگز نباید قدرت انتخاب رنگ برای لوگوی خود را دست کم بگیرید. لازم است تا  قبل از طراحی لوگو از خود بپرسید، آیا رنگ‌هایی که انتخاب کرده‌اید، واکنش عاطفی و ارتباطی را که می‌خواهید با مخاطبان هدف به دست آورید، برمی‌انگیزد یا خیر؟ پاسخ این سوالات را می‌توانید از کارشناسان شبکه چاپ بپرسید، آن‌ها با افتخار پاسخ‌گوی سوالات شما درخصوص اهمیت رنگ در لوگو یا سایر خدمات چاپی باشند. چرا رنگ برند خیلی مهم است؟ بررسی نقش رنگ ها در طراحی لوگو به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید تلفیقی از احساس و دانش را درهم آمیزید تا در نهایت لوگوی درخور توجهی را برای برند خود انتخاب کنید. در ادامه به برخی از دلایل اهمیت رنگ در لوگو اشاره می‌شود.

 

رنگ احساسات را برمی‌انگیزد

رنگ بر احساساتی که یک لوگو برمی‌انگیزد، تاثیر می‌گذارد؛ چراکه انسان‌ها رنگ‌های خاصی را با احساسات خاصی مرتبط می‌کنند.  این احساسات می‌تواند مخاطبان شما را درگیر کند و به آن‌ها کمک کند تا برند شما را راحت‌تر به خاطر بسپارند.  قبل از انتخاب رنگ‌های لوگوی خود، ابتدا پیامی را که می‌خواهید لوگوی شما منتقل کند، مشخص کنید. در ادامه به تعدادی از روابط رنگ و معنا اشاره شده است:

·       رنگ قرمز

استفاده از رنگ در طراحی لوگو نقش به‌سزایی در انتخاب محصول یا کالا همانند چاپ جعبه و بسته بندی رادارد، خصوصا وقتی که رنگ لوگو قرمز باشد. به تابلوهای «ایست» فکر کنید. پوسترها یا دکمه‌های بزرگ برای  اقدامات حساس به زمان، همه قرمز هستند و فوریت را نشان می‌دهند، به همین دلیل است که انسان‌ها به طور طبیعی رنگ را به این شکل مرتبط می‌کنند. طراحان و گرافیست‌ها برای انتقال حس فوریت یا جسارت از رنگ قرمز استفاده می‌کنند.  قرمز تقریبا به‌طور خودکار باعث می‌شود که به لوگو احترام بگذارید. سوالی که می‌توان پرسید این است که چه کسی این نوع احترام تجاری را برای برند خود نمی‌خواهد؟

 

·       رنگ سبز

بیشتر گیاهان در جنگل‌ها و بوته‌زارها سبز رنگ هستند؛ بنابراین به‌طور طبیعی بسیاری از مردم رنگ سبز را با ویژگی‌های خوب، سالم، صلح‌آمیز و ارگانیک مرتبط می‌دانند. می‌توان از سبز برای انتقال آرامش یا جلب توجه به مسائل زیست محیطی استفاده کرد. 

 

·       رنگ آبی

اگر می‌خواهید پیامی مبنی بر اعتماد به مشتریان خود ارسال کنید تا آن‌ها احساس کنند تجارت با شما امن است، می‌توانید بدون گفتن کلمه این کار را انجام دهید. فقط کافی است تا از رنگ آبی در عناصر بازاریابی خود (از جمله لوگو) استفاده کنید. رنگ آبی حس تعادل و آرامش را برای مشتریان احتمالی شما به ارمغان می‌آورد.

 

·       رنگ زرد

زرد رنگ خورشید است که منبع انرژی و حیات است؛ بنابراین استفاده از رنگ زرد انرژی شاد و خوش بینانه‌ای به بینندگان می‌دهد. روانشناسی رنگ طلایی در لوگو صرف نظر از این‌که  لیمویی، طلایی، خردلی یا عسلی باشد، احساسات مثبت و شادی را به مخاطب القا می‌کند. برای درک این موضوع می‌توانید به فلش زرد رنگ در لوگوی «آمازون» که شبیه لبخند است، نگاهی بیندازید:

 

·       رنگ نارنجی

این رنگ مانند زرد با شادی، گرما و اشتیاق همراه است. رنگ نارنجی در طراحی لوگو کاربرد بسیاری دارد. به‌عنوان مثال برند «فانتا» که از رنگ نارنجی به‌عنوان رنگ اصلی در لوگوی خود استفاده می‌کند، نشان‌دهنده این است که نوشیدنی خوشمزه و مهیج را برای مخاطب خود در نظر گرفته است.

 

 

·       رنگ مشکی و نقره‌ای

رنگ مشکی قدرت، ظرافت، جسارت و پیچیدگی را نشان می‌دهد.  نقره نمادی از کلاس و پیچیدگی است، اما با کمی رمز و راز در اطراف، اگر نام تجاری شما در مورد معنویت و رمز و راز است، از یکی از این دو (یا ترکیبی از هر دو) استفاده کنید. به‌عنوان مثال می‌توان به لوگوهای اپل و پوما اشاره کرد.

 

·       رنگ صورتی و بنفش

روانشناسی رنگ صورتی در لوگو برای بانوان جلوه‌ای دیگر دارد. رنگ بنفش و صورتی زنانگی، جوانی و خلاقیت را فریاد می‌زند و اغلب برای تبلیغ محصولات زیبایی با هدف جلب نظر مصرف‌کنندگان زن استفاده می‌شوند. 

 

 


رنگ توجه را به خود جلب می‌کند

وقتی به هر لوگویی نگاه می‌کنید، اولین چیزی که احتمالا متوجه آن می‌شوید، پالت رنگ برای لوگو است. این موضوع نشان‌دهنده تحقیقات بازار است که نشان می‌دهد 80درصد از تمام اطلاعات بصری که مغز انسان می‌گیرد، مربوط به رنگ است. اولین برداشت از یک نام تجاری معمولا 90 ثانیه یا کمتر طول می‌کشد؛ بنابراین برای این‌که یک برند تاثیر ماندگاری داشته باشد، باید لوگوی خود را برجسته کند تا به یاد ماندنی و در نهایت نمادین شود.

برخی از برندهایی که آرم آن‌ها به جایگاه نماد رسیده است و به راحتی به ذهن افراد مختلف می‌رسد، معمولا در لوگوی خود  بیش از سه رنگ استفاده نکرده‌اند. یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک همه آن‌ها این است که از رنگ‌های روشن و چشم‌نواز مانند قرمز استفاده می‌کنند که فریاد می‌زند «اینجا را نگاه کن!»

رنگ‌های دیگری که جلب توجه می‌کند، زرد، روشن و نارنجی است. آن‌ها به ویژه در لوگوهای سازمان‌های امنیتی مختلف که باید به‌سرعت و به‌راحتی مورد توجه قرار گیرند، رایج است. اگر رنگ یا طرح خاص دیگری را مد نظر دارید می‌توانید با گرافیست‌های شبکه چاپ آن را مطرح کنید، آن‌ها شما را در رسیدن به بهترین طرح یاری خواهند کرد.

 

رنگ پیام تجاری اصلی را منتقل می‌کند

رنگ لوگوی شما ارزش‌های شرکت شما را به گروه هدف شما منتقل می‌کند. بر اساس سن، جنسیت، علاقه، سبک زندگی و منطقه جغرافیایی آن‌ها بیشتر با یک رنگ بیش از سایر رنگ‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. در نتیجه هر بخش بازار به‌طور متفاوتی به رنگ‌های مختلف واکنش نشان می‌دهد و همان رنگ در تنظیمات مختلف معانی متفاوتی دارد. به‌عنوان مثال رنگ سبز در ایرلند با خوش شانسی همراه است. با‌این‌حال در بسیاری از نقاط جهان، رنگ سبز پیوند نزدیکی با اسلام دارد. علاوه‌بر این، آب‌وهوا هم بر تاثیر رنگ‌ها در افراد مختلف نقش ایفا می‌کند. به‌عنوان مثال مردم کشورهای گرمسیری رنگ‌های گرم را ترجیح می‌دهند، در حالی که بهترین ترکیب رنگ ها برای لوگو برای مردم ساکن در آب‌وهوای شمالی رنگ‌های سردتر است که واکنش مطلوب‌تری به آن‌ها نشان می‌دهند.

 

لوگوی خود را کسل‌کننده نکنید

مشخص کنید چه کسانی از محصولات شما استفاده می‌کنند و رنگ‌های لوگوی خود را با مخاطبان هدف خود تنظیم کنید
تحقیقات بازار انجام دهید تا رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید که کاملا نمایانگر جایگاه شما، شخصیت برندتان و شخصیت خریدار ایده‌آل شما باشد. آزمایش‌های متعدد را روی طرح‌های رنگی انجام دهید تا واکنش مخاطبانتان به لوگویتان را بتوانید ارزیابی کنید. درنظر داشته باشید که هیچ رنگ خوب یا بدی وجود ندارد، اما رنگ مناسب کمک بیشتری می‌کند

 

نکاتی در خصوص اهمیت رنگ در لوگو

در ابتدای چرخه زندگی یک برند، هیچ کس نام برند پشت لوگو را نمی‌داند؛ بنابراین شرکت اغلب نام آن را در اطراف لوگو مشخص می‌کند. زمانی‌که برند به موفقیت جهانی دست می‌یابد و نمادین می‌شود، نام برند اغلب کنار می‌رود و تنها طرح و رنگ لوگو را پشت سر می‌گذارد. وقتی این اتفاق می‌افتد (مانند نایک) اغلب مصرف‌کنندگان شروع به مترادف کردن رنگ با نام تجاری می‌کنند.
با گذشت زمان رنگ یا رنگ‌هایی که برای لوگوی خود انتخاب می‌کنید، در ذهن مصرف‌کنندگان شما نقش می‌بندد، به همین دلیل جای تعجب نیست که برخی از شرکت‌ها مجموعه‌ای از رنگ‌ها را علامت‌گذاری می‌کنند تا از برند خود در برابر برندهای دیگر در همان بازار با استفاده از رنگ‌های مشابه محافظت کنند.

برای گسترش و ارتقا سطح تجاری برای این‌که برند بیشتر تشخیص داده شود، شرکت‌ها اغلب از رنگ‌های یکسان در همه چیز استفاده می‌کنند، از جمله تبلیغات، لباس‌های فرم، بسته‌بندی، دکوراسیون فروشگاه و بسیاری موارد دیگر.  هدف شما باید این باشد که مخاطبان با دیدن سایه رنگی که برای برند و لوگوی خود استفاده می‌کنید، به برند شما فکر کنند. به عبارت دیگر بهتر است تا هنگام انتخاب رنگ برای لوگوی جدید خود از عدم تطابق شخصیت شرکت خود با رنگ لوگو بپرهیزید. از رنگ‌هایی استفاده کنید که در محیط و فرهنگی که کسب‌وکار شما در آن فعالیت می‌کند، توهین آمیز نباشد.

 

شبکه چاپ؛ ارائه‌دهنده خدمات چاپی و کاغذی در ایران

وقتی نوبت به انتخاب لوگوی کسب‌وکار شما می‌رسد، جلب رضایت همه غیرممکن است. و این ایده که یک رنگ همیشه بهتر از رنگ دیگر تبدیل می‌شود، غیرمنطقی است؛ چراکه «بهترین رنگ» جهانی وجود ندارد. با‌این‌حال نباید از اهمیت رنگ در لوگو غفلت کرد؛ چراکه یک لوگو با رنگ نامناسب می‌تواند برای مشتریان شما یک تغییر بزرگ و نامطلوب به حساب آید.
همان‌طور که اشاره شد بهترین ترکیب رنگ ها برای لوگو برای هر برند و شرکتی متفاوت است. انتخاب رنگ برای لوگوی شما باید بخشی از یک استراتژی بازاریابی بیشتر برای جذب مشتری باشد. برای فروش موفق، از برندسازی مبتنی بر داده اطمینان حاصل کنید که قلب، ذهن و حساسیت‌های رنگی مشتریان هدف شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمانی می‌توانید به این مهم دست یابید که از طراحان و گرافیست های حرفه‌ای بهره ببرید. کارشناسان شبکه چاپ با ارائه انواع خدمات کاغذی و چاپی می‌توانند شما را در رسیدن به این امر کمک کنند. برای ثبت سفارش خود می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید و از مشاوره‌های آن‌ها بهره‌مند شوید.





2023-03-15 12:15:02

لوگو/رنگ لوگو/طراحی لوگو

فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست