تفاوت بین طراحی لوگو و برندسازی

 تفاوت بین طراحی لوگو و برندسازی

شناخت تفاوت بین طراحی لوگو و برندسازی و تاثیر آن در فروش

 

تفاوت بین طراحی لوگو و برندسازی یکی از نکاتی است که گرافیست‌ها و افراد مشغول به فعالیت در حوزه چاپ باید مد نظر قرار دهند تا طرح آن‌ها منحصربه‌فرد باشد. سوالی که در ابتدا ممکن است برای برخی پیش بیاید، این است که لوگو و برند چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ و این‌که کدام یک بر دیگری ترجیح دارد که مورد بررسی قرار گیرد؟ و آیا ترجیحی وجود دارد یا هر یک مکمل دیگری محسوب می‌شوند؟ برای اطلاعات بیشتر در این خصوص خواندن ادامه مقاله می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 

طراحی لوگو چیست؟

به‌طور کلی این تصور عمومی وجود دارد که طراحی لوگو و برندینگ یک چیز است و حتی گاهی اوقات این دو اصطلاح به‌عنوان مترادف به‌جای یکدیگر یه کار می‌روند. اگرچه این دو مقوله با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند، اما فرآیندهای بسیار متفاوتی دارند که افرادی که در حوزه تجارت مشغول به فعالیت هستند، باید بدانند.

به زبان ساده طراحی لوگو انجام صفر تا صد ساخت یک لوگو است و برندسازی تمام مراحل ساخت یک برند را شامل می‌شود؛ بنابراین برای درک بهتر تفاوت لوگو با برندینگ ابتدا باید تعاریف مفاهیم لوگو و برند را مورد بررسی قرار داد.

 

  • تعریف لوگو

لوگو نمادی گرافیکی است که به‌راحتی قابل تشخیص خواهد بود و یک شرکت یا محصول تجاری یا هر نهاد دولتی و خصوصی با آن مشخص می‌شود. لوگو یکی از راه‌های متمایزکردن یک برند در دنیای رقابتی پر از عناصر گرافیکی است که هر روز سعی می‌کنند تا توجه افراد را به خود جلب کنند. لوگو معمولا ترکیبی از تایپوگرافی‌ها، گرافیک‌ها، نمادها و رنگ‌ها است. در واقع لوگو  یک عنصر گرافیکی است که بخشی از هویت بصری یک برند محسوب می‌شود. در تصویر زیر لوگوی چنل را می‌بینید:

 

لوگوی CHANEL یکی از مشهورترین لوگوها در بین برندهای لوکس است. این لوگو از دو C در رو‌به‌رو و در هم تنیده تشکیل شده است و کلمه CHANEL با تمام حروف نوشته شده است. گاهی اوقات برند از دو C به طور جداگانه (به‌عنوان مثال در بسته‌بندی برخی از محصولات) یا فقط از قسمت CHANEL (به‌عنوان مثال در وب سایت) استفاده می‌کند. به این ترتیب استفاده چند منظوره از لوگو در کانال‌های مختلف وجود دارد.

 

·       تعریف برند

برند ایده یا تصویری است که مردم هنگام فکرکردن به محصولات، خدمات و فعالیت‌های خاص یک شرکت، چه به صورت عملی و چه احساسی، در ذهن دارند. این ترکیب از نشانه‌های فیزیکی و احساسی زمانی ایجاد می‌شود که در معرض تمام نقاط تماس بین یک شخص و یک برند قرار گیرد. این موارد می‌توانند نام تجاری، لوگو، محصولات، هویت بصری، کارکنان یا تبلیغات را شامل شوند. به‌عنوان مثال نام تجاری CHANEL؛ اگر کمی با برند آشنا هستید، ممکن است تصاویر و احساسات مختلفی از این برند به ذهن شما خطور کند.

 برخی از افراد ممکن است تجمل و مشتقات آن درخصوص محصولاتی مانند آرایش، لباس، لوازم جانبی به ذهن‌شان خطور کند. تجربه و درک برای هر یک از افراد متفاوت خواهد بود. با‌این‌حال در نتیجه استراتژی برندسازی CHANEL، تصور کلی از برند باید کاملا شبیه به آن چیزی باشد که در تصور عموم افراد شکل می‌گیرد. در تصویر زیر تصاویر مختلف برند چنل در عرصه‌های مختلف تجاری مد و لباس و عطر و... است:

 

تفاوت بین طراحی لوگو و برندینگ چیست؟

تفاوت لوگو با برندینگ مقوله‌ای است که نباید از آن غفلت کرد. طراحی لوگو فرآیند طراحی لوگو است، این درحالی است که برندسازی فرآیند ساخت یک برند است. به‌طور دقیق‌تر این یک استراتژی است که از جانب شرکت‌ها طراحی شده است تا به مردم کمک کند تا محصولات و سازمان خود را سریع شناسایی کنند و به آن‌ها دلیلی برای انتخاب محصولات خود نسبت به رقبا ارائه دهند. استراتژی برندینگ مشخص می‌کند که یک برند خاص چیست و چگونه عمل می‌کند.

برندسازی را می‌توان با استفاده از ابزارهای مختلف انجام داد. در کنار تبلیغات و ارتباطات (تلویزیون، رادیو، مجلات، تبلیغات در فضای باز، وب‌سایت، برنامه‌های تلفن همراه…)، حمایت و مشارکت، طراحی محصول و بسته‌بندی، خدمات پس‌از فروش برای مشتری و استراتژی قیمت‌گذاری، طراحی هویت بصری (که شامل طراحی لوگو می‌شود) مسئله مهمی است که باید به آن توجه کرد. به همین دلیل است که یک لوگوی خوب طراحی شده برای اهداف برندسازی بسیار مهم است. در واقع یک لوگوی خوب طراحی‌شده به افراد اجازه می‌دهد تا به سرعت برند شما را شناسایی کند و به یاد بیاورند.

لوگو یکی از نکات اصلی شناسایی مشتریان شما و سایر ذی‌نفعان است، سپس به شناسایی برند خود در چند ثانیه در کانال‌های ارتباطی مختلف کمک می‌کند تا یکپارچگی ایجاد شود. در دنیای امروز کسب‌وکارها و سازمان‌ها در پلتفرم‌های مختلفی از جمله وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی، رویدادها، بروشورها، کاتالوگ‌ها، کارت‌های ویزیت و... وجود دارند که لوگو در هر یک از آن‌ها می‌تواند نمود پیدا کند.

 


تفاوت برند نام تجاری و لوگو کدام موارد را شامل می‌شود؟

برای آن‌که بدانید لوگو در میان برندسازی چه جایگاهی دارد، ذکر مواردی ضروری به‌ نظر می‌رسد. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

 

·       لوگو بخشی از هویت برند شما است

لوگوی برند یا سازمان شما بخشی از هویت (بصری) برند شما خواهد بود و به‌نوعی زیرمجموعه برند شما محسوب می‌شود. لوگو یکی از ابزارهای اصلی برای انعکاس گرافیکی نام برند، ارزش‌ها و شخصیت شما به بقیه افرادی خواهد بود که با آن‌ها در ارتباط هستید.
لوگو می‌تواند تصویری حرفه‌ای ایجاد کند و انتظارات را بالا ببرد. مردم از یک برند انتظار دارند که ظاهری حرفه‌ای داشته باشد که پیش‌از هر چیز از لوگوی آن شروع می‌شود. یک طراحی لوگوی خوب که گرافیستی متخصص آن را طراحی کرده باشد، برند شما را متمایزتر می‌کند و آن را قابل اعتماد نشان می‌دهد. بهره‌مندی از طراحان حرفه‌ای شبکه چاپ شانس شما را برای داشتن یک لوگوی منحصربه‌فرد و خلاق می‌تواند افزایش دهد.   

 

·       برند شما را از رقبا متمایز می‌کند

برندها می‌توانند با طراحی لوگو بازی کنند تا خود را از رقبا متمایز کنند. استفاده از رنگ‌ها، شکل‌ها، سبک‌ها و تایپوگرافی‌های مختلف برای طراحی لوگو روشی عالی برای نشان‌دادن این‌که برند شما در مقایسه با رقبا چه چیزی هست و چه چیزی نیست. طراحی لوگوی مرتبط همچنین به افراد کمک می‌کند تا برند را سریع‌تر به یاد آورند. این مسئله می‌تواند ارتباط عاطفی بین مشتریان و شما را تسهیل کند و وفاداری به برند را افزایش دهد.

مردم با دیدن لوگوی شما باید فورا با برند شما ارتباط برقرار کنند. یک طراحی لوگوی خوب به تقویت حافظه افراد از سازمان شما و احساسی که در آن‌ها ایجاد می‌کند، کمک کند. اگر این احساس مثبت باشد، لوگو به ارتباط عاطفی او با برند مانند دیگر استراتژی‌های برندسازی می‌تواند به شما کمک کند. 

 

 

شبکه چاپ؛ ارائه‌دهنده انواع خدمات چاپی و تبلیغات کاغذی

یک لوگو به خودی خود یک عنصر گرافیکی است که نشان‌دهنده برند است، درحالی‌که یک نام تجاری ترکیبی از تمام جنبه‌های ملموس و ناملموس است که سازمان یا شرکت یا محصولی را نشان می‌دهد. بدون نام تجاری، لوگو معنای واقعی نخواهد داشت و فقط یک عنصر گرافیکی خواهد بود.

هنگامی که این دو عنصر با هم ترکیب شوند، یک لوگوی خوب طراحی‌شده و یک استراتژی برندسازی موثر به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به روشی موثر به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند.  اگر کارآفرین هستید و به دنبال ایجاد یک نام تجاری جدید هستید، اهمیت یک لوگوی خوب طراحی شده را که با استراتژی کلی برندسازی شما هماهنگ است، دست کم نگیرید. این یک سرمایه‌گذاری با ارزش برای برند و سازمان شما در دراز مدت خواهد بود.

در همین راستا شبکه چاپ با داشتن تیم حرفه‌ای می‌تواند صفر تا صد پروژه‌های تبلیغاتی شما را به دست گیرد و از طراحی تا چاپ را برای شما انجام دهد. ممکن است در اول راه باشید و درصدد راه‌اندازی یک شرکت یا موسسه باشید یا برعکس سالیان متمادی در حوزه‌ای مشغول فعالیت هستید و اکنون قصد دارید که در راستای ارتقای سطح تجاری خود تبلیغات چاپی خود را گسترش دهید، در هر صورت ممکن است ایده‌هایی در ذهن خود دارید. کارشناسان و گرافیست‌های شبکه چاپ با سال‌ها تجربه می‌توانند در جهت برندسازی لوگویی منحصربه‌فرد و متناسب با شرکت شما را طراحی کنند. در صورت هرگونه سفارش و سوال در زمینه طراحی و بسته‌بندی و چاپ متفاوت و متمایز با کارشناسان شبکه چاپ تماس بگیرید. آن‌ها با افتخار پاسخگوی شما خواهند بود.





2023-03-15 13:17:33

طراحی لوگو/لوگو/برندینگ

فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست