مراحل برندسازی یک محصول

 مراحل برندسازی یک محصول

رعایت مراحل برندسازی یک محصول عامل اصلی موفقیت کسب‌و‌کار است

 

 

 

همه ما می‌دانیم که راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار ساده نیست و برای موفقیت صبر و توانمندی لازم است. رعایت مراحل برندسازی محصول یکی از فاکتورهای مهم و اساسی است که در صورت پیشبرد صحیح موفقیت قطعی را به‌دنبال خواهد داشت. رقابت بزرگ‌ترین چالش در هر حرفه و صنف است، به‌همین خاطر برندسازی ضرورت زیادی پیدا می‌کند. جدا از بیشتر و بهتر دیده‌شدن تجارتتان، طبق تحقیقات انجام شده برندینگ درآمد شما را تا 33 درصد افزایش می‌دهد که به تنهایی عددی قابل توجه است. هیجان انگیز است نه؟ پس توصیه می‌شود تا ادامه این مقاله همراه ما بمانید و بیشتر با اهمیت و جایگاه برندسازی و برندینگ آشنا شوید.

 

در برندسازی کسب‌و‌کار به چه فاکتورهایی نیاز است؟

طبیعی است که در ابتدای کار دچار سردرگی شوید و این سوال در ذهنتان صورت گیرد که از کجا شروع کنم؟ چه اقداماتی برای دیده‌شدن برند و لوگوی کسب‌و‌کار خود باید انجام دهم؟ قبل از اقدام به هرکار عجولانه‌ای به این سوالات جواب دهید تا با پیش فرضی دقیق و دیدی منطقی جلو روید:

 

  • هویت برند

دوست دارید مشتری‌ها چگونه شما را ببینند؟ تا چه اندازه به نگاه و نظر آن‌ها اهمیت می‌دهید؟ توجه داشته باشید که نگاه و نظر مخاطبان در تشکیل هویتی حرفه‌ای از شما بسیار موثر است، پس در این راه نهایت تلاش خود را به‌کار بگیرید.

 

  • تصویر برند

ظاهر و تصویری که از برندتان به نمایش می‌گذارید هدف و راهکار شما را به مشتری نشان می‌دهد. در واقع تصویر برند از اولین مواردی است که مخاطب را با حرفه شما آشنا می‌کند و تا مدت‌ها در ذهن او ماندگار می‌شود. به‌‌نظر می‌رسد که انتخاب تصویر برند وسواس و حساسیت بالایی می‌طلبد.

 

  • هدف برند

شاید باور نکنید اما برند این قابلیت را دارد تا هدف و وعده‌های تجارت شما را به مخاطب منعکس کند. در واقع مشتری با دیدن برند یک کسب‌و‌کار آنچه که توقع دارد را از آن دریافت خواهد کرد.  

 

  • تجربه برند

برند گویای احساس مخاطب از ابتدای راه‌اندازی کسب‌‌و‌کار و از مهم‌ترین مراحل برندسازی یک محصول است؛ بنابراین بهتر است در معرفی برند خود به این موضوع توجه کنید.

 

چرا برندسازی مهم است؟

برندسازی بار سنگین بازاریابی کسب‌و‌کار را به دوش می‌کشد و اصلی‌ترین عامل هویت بخشی به‌شمار می‌رود. بر‌خلاف تصور عموم که برند تنها حول یک هویت بصری و ظاهری می‌چرخد، این روزها برندسازی فاکتوری بسیار مهم و قابل توجه در بازاریابی محسوب می‌شود. فراموش نکنید که نام تجاری فراتر از چیزی است که مشتریان شما می‌بینند. در مراحل برندسازی یک محصول ذکر نام تجاری باید به بخشی جدایی‌ناپذیر از کسب‌و‌کار مد نظر تبدیل شود. استفاده از نام تجاری تمام کارکردها اعم از فروش، بازاریابی،بسته بندی، عملیات یا حتی منابع انسانی را شامل می‌شود؛ بنابراین دقت و سیاست زیادی را باید به خرج داد. آن‌چه که برندینگ قوی برای شما به ارمغان می‌آورد را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • بیشتر دیده شدن برند و تولیدات
  • برقراری وفاداری و وابستگی مخاطب به کسب‌و‌کار مد نظر
  • حفظ کارکنان مشغول در شرکت و سازمان
  • بالا بردن اعتبار و اعتماد به تجارت مورد نظر
  • افزایش قابل توجه درآمد

جای تعجب نیست که بسیاری از شرکت‌‌های بزرگ دنیا بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف برندسازی و برندینگ می‌کنند. البته این به معنای عدم توانایی مشاغل کوچک در برندسازی نیست؛ در واقع هر کسب‌و‌کاری با هر میزان بودجه می‌تواند از برندسازی جهت معرفی خود استفاده کند. همه این موارد در مراحل برندسازی یک محصول خلاصه می‌شوند.

 

 

 


در برندسازی تخصص خود به چه چیزی نیازمند هستید؟

اگر به فکر برندسازی برای تخصص خود هستید باید به این نکته اشاره کرد که هیچ دستورالعمل واحدی جهت ایجاد یک برند موفق نمی‌توان یافت، با این وجود یک نام تجاری خوب و برندسازی مناسب به فاکتورهای زیر نیازمند است:

 

  1. هویت برند

دوست دارید که مخاطبان چطور شما را بشناسند و درباره هویتتان چه فکری بکنند. در فرآیند برندسازی معمولا با نمایش بصری کسب‌و‌کار از طریق لوگوی انتخابی،ست اداری، انواع عکس، تصویر و پالت رنگی به نمایش گذاشته می‌شوند، ضمن اینکه انتخاب یک طرح خاص برای زیباتر نشان دادن هویت برند کار ساده‌ای نیست. بهتر است در انتخاب عناصر بصری جهت معرفی هویت برند به موارد مهمی مانند چشم انداز، ارزش‌ها و از همه مهم‌تر رقبای خود دقت زیادی داشته باشید. تلفیق نحوه طراحی، فونت و حتی نحوه بیان شعار کسب‌و‌کار هویتی بارز به برند شما خواهد داد. برای مثال به شعار"فقط انجامش بده" برند نایک می‌توان اشاره کرد که با لحنی قاطعانه انگیزه فرد را برای کار فعالیت نشانه می‌گیرد و هویتی منحصر‌به‌فرد برای این برند را به‌دنبال داشته است.

 

  1. تصویر برند

در مراحل برندسازی یک محصول تصویرسازی از برند اهمیت زیادی دارد و یکی از رموز موفقیت کسب‌و‌کار به‌شمار می‌رود. هیچوقت نباید تاثیر تصویر و تصویرسازی بر جهت گیری ذهن مخاطب را دست کم گرفت. در برندسازی محصول تصویر یک برند توسط عناصر مهم و ملموس می‌تواند نگاه مشتری را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سمت شما جذب کند. در زمان طراحی و تعیین تصویر برند باید تشخیص دهید که چه نوع احساسی را دوست دارید از مخاطب خود دریافت کنید. آیا دوست دارید که در مخاطب خود هیجان، جذابیت، همدردی و... ایجاد کنید؟ ایجاد چنین احساسی در مخاطبان قادر است تا فضایی دوستانه و قابل ربط میان شما و آن‌‌ها برقرار کند و تصویری مثبت و موفق از شما در ذهنشان ایجاد خواهد کرد. براین اساس توصیه می‌شود که در انتخاب تصویر برندتان از عناصر تاثیرگذار و پراحساسی استفاده کنید. 

 

  1. هدف برند

وعده یا هدف برند  تاثیرگذاری زیادی بر ذهن مخاطب دارد. با استفاده از تگ لاین می‌توان ارزش و هدف برند را به بهترین نحو نشان داد و مخاطب را به سمت کسب‌و‌کار خود جذب کرد. برچسبی که به یک لوگو یا تصویر پیوست شده است پیام کلی شما و از طرفی تعهدتان به مخاطب را نشان می‌دهد که این کار یکی از اهداف مهم برندسازی به‌حساب می‌آید. همان‌طور که می‌دانید نشان دادن وعده یا هدف برند، یک استراتژی موثر و کاربردی در جذب مخاطب است تا آن‌جا که وی را به یکی از مشتری‌های دائم شما تبدیل خواهد کرد، اما صداقت در این کار اهمیت زیادی دارد. در زمان پیشبرد این هدف به سه مورد مهم باید توجه کرد؟

  • چه چیزی شما را از سایر برندها و رقبایتان متمایز می‌کند؟
  • مشتریان چگونه می‌توانند از برند شما بهره مند شوند؟
  • برند شما چگونه قرار است انتظارات مشتری را برآورده کند؟

 

  1. تجربه برند

جمع آوری اجزاء مهم سازنده برند خود به نوعی جزو تجربیات برند به‌حساب می‌آید. در واقع تجربه برند همان تعامل و کنش میان شما و مخاطبانتان است که اتفاقا از مهم‌ترین بخش‌ها در مراحل برندسازی یک محصول شمرده می‌شود. از لحظه‌ای که لوگوی شما در تبلیغات تلویزیونی یا اینترنتی دیده می‌شود تا وقتی که از شما خرید می‌کنند جزو تجربه و تاریخچه برند شما به‌‌حساب می‌آید. بر این اساس باید نهایت تلاش خود را به‌کار ببرید تا از لحظه اول راه اندازی کسب‌و‌کارتان تا سال‌ها بعد روز به‌روز بیشتر بدرخشید و بیش از پیش شناخته شوید. اغلب برندهای مطرح دنیا با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه مورد نظر مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده‌اند و موفقیت‌های پشت سر هم زیادی را به‌دست آورده‌اند. فراموش نکنید که تمام این موفقیت‌ها با کمک یک تیم اجرایی منسجم صورت خواهد گرفت. با استفاده از منابع انسانی قابل اعتماد و امین می‌توان برند خود را سال‌ها در میان برندهای موفق قرار داد و از رقبای خود جلو زد.

 

 

 سخن آخر

صبر و از همه مهم‌تر تلاش زیاد لازمه رسیدن به موفقیت و مطرح شدن یک برند در سطح جهانی است. اگر به‌دنبال معرفی برند خود در سطحی کلی هستید، توصیه می‌شود تا دست به عصاتر قدم بردارید و با ترکیب فاکتورهایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد به سطح بالایی از آگاهی و دانش برسید. بهترین بخش از مراحل برندسازی یک محصول نشان دادن قدرت منحصر‌به فردتان در میان رقبا است؛ بنابراین با استفاده از خلاقیت و فناوری‌های جدید و دنبال کردن استراتژی‌های به‌روز می‌توان برندی مطرح در سطح جهان ارائه داد. شبکه چاپ اینجاست تا با بهترین روش‌‌ها به برندسازی کسب‌و‌کار شما کمک کند و در رسیدن به اهداف بلند‌مدتتان به شما یاری رساند.





2023-10-23 11:07:17

برند_سازی/ لوگو

فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست