سربرگ نامه و نکات طراحی آن

 سربرگ نامه

سربرگ نامه و نکات طراحی آن

سربرگ نامه شامل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

سربرگ نامه شامل چیست؟ از آن‌جایی که سربرگ هویت یک نامه را نشان می‌دهد، دارای اطلاعات مهم و شخصی از یک شرکت یا سازمان است. سربرگ از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که به مکاتبات شما نظم و امنیت می‌دهد. هر کسب‌وکار یا هر فرد حقوقی می‌تواند سربرگ خود را طراحی کند و از آن در نامه‌های رسمی و اداری، صدور فاکتورها و قراردادها استفاده کند. در این مطلب نکات مفیدی در مورد اینکه چگونه سربرگ اختصاصی خود را طراحی کنید، آورده شده است؛ پیشنهاد می‌کنم برای طراحی سربرگتان تا انتها با ما همراه باشید.

 

اجزا سربرگ نامه

اگر بخواهید به سوال سربرگ نامه شامل چیست؟ با جزییات بیشتری پاسخ دهید باید بدانید سربرگ حاوی اطلاعاتی از فرستنده نامه است؛ بهتر است از شلوغ کردن آن بپرهیزید و فقط اطلاعات لازم را در آن ارائه دهید. بخش‌هایی که در سربرگ نامه قرار می‌گیرد شامل لوگو، اسم سازمان، نهاد یا کسب‌وکار است. لوگو در سمت راست سربرگ آورده می‌شود و در کنار نام سازمان، به زمینه فعالیت نیز اشاره می‌شود؛ این‌کار به برندسازی نیز کمک کند. تاریخ، شماره و پیوست نامه نیز از اطلاعاتی است که باید در سربرگ به افراد نمایش داده شود. بهتر است این قسمت نامه 2 الی 3 سانتی‌متر از لبه‌های کاغذ برای استفاده منگنه، برش یا پانچ فاصله داشته باشد.

 

نکات لازم در ایجاد سربرگ نامه

شما می‌توانید یک سربرگ ساده، یک سربرگ قابل چاپ، یک سربرگ رسمی برای شرکت، مدرسه، سازمان غیرانتفاعی/دولتی خود ایجاد کنید. برای ایجاد سربرگ باید به نکاتی در این مورد توجه کنید، این نکات به این شرح‌اند:

 

در صورت شک، از طرح سربرگ ساده استفاده کنید

اگر فکر می‌کنید طراحی سربرگ پر زرق‌وبرق برای شما مناسب نیست، ساده نگه داشتن آن اشکالی ندارد. در این صورت، لوگو و اطلاعات تماس خود را به‌سادگی در سربرگ بگنجانید. باید مطمئن شوید هرکس نامه شما را دریافت می‌کند نام تجاری شما را از سربرگ‌‌های دیگر به‌وضوح تشخیص دهد.

 

از نشانه‌های جهت‌دار در سربرگ شرکت خود استفاده کنید

شما می‌توانید از نشانه‌های جهت، نشان‌گرهای بصری مانند فلش‌ها، خطوط و تصاویر اشاره انگشتان برای راهنمایی خوانندگان خود استفاده کنید. این نشانه‌ها جهتی که خواننده قرار است به آن نگاه کند را نشان می‌دهد. ممکن است نشانه‌های جهت‌دار در سربرگ تجاری ضروری نباشند؛ اما می‌توانند به جریان اطلاعات شما کمک کنند. استفاده از شکل فلش در سربرگ به ابتدای متن شما اشاره می‌کند. نمادها و تصاویر جهت‌دار می‌توانند مانند یک عنصر تزئینی در یک سربرگ حرفه‌ای احساس شوند؛ اما نمی‌توان اثربخشی آن‌ها را در کشیدن چشم به پایین صفحه را نادیده گرفت.

 

در سربرگ خود یک فوتر خلاقانه را جایگزین سربرگ  کنید

راه دیگر برای مخلوط کردن قالب‌های سربرگ کسب‌وکارتان، استفاده از یک فوتر رنگارنگ و خلاقانه به‌جای سربرگ است. شما می‌توانید با استفاده از رنگی مشابه با فوتر برای نام سازمان یا کسب‌وکار، نام خود و هر اطلاعات دیگری در سربرگ، تعادل را در طراحی خود ایجاد کنید. این جزئیات برای هر شریک، ذینفع یا مشتری که می‌خواهد با شما در تماس باشد بسیار مهم است. هنگامی که الگوهای سربرگ را برای کسب‌وکار خود انتخاب می‌کنید، یک پاورقی اضافه کنید تا افراد بتوانند با شما تماس بگیرند. در این قسمت از نامه می‌توانید اطلاعات تماس مانند شماره تلفن، ایمیل و وب‌سایت شرکت خود را قرار دهید.

 

از یک عکس یا تصویر برای قاب‌کردن نامه تجاری خود استفاده کنید

به‌جای استفاده از سرصفحه یا پاورقی استاندارد، می‌توانید از یک تصویر برای کادربندی حروف خود استفاده کنید. این یک راه عالی برای افزودن شخصیت به ارتباطات تجاری شماست. یک تصویر به مراتب بهتر از متن می‌تواند تخیل را به ‌تصویر بکشد. به‌ همین ‌دلیل است که برخی از برندها الگوی سربرگ شرکت را با تصویر انتخاب می‌کنند. در ویرایش‌گر Venngage، می‌توانید به‌راحتی تصاویر را از الگوی سربرگ عوض کنید. روی تصویر دوبار کلیک کنید، منویی ظاهر می‌شود که 4 میلیون عکس موجود در Venngage را نشان می‌دهد. سعی کنید تصویری را انتخاب کنید که برای سربرگ حرفه‌ای شما مناسب باشد. شما حتی می‌توانید از تصویر خود در سربرگ‌تان استفاده کنید.


دو یا سه رنگ متضاد را برای طرح سربرگ خود انتخاب کنید

شما می‌توانید از این فرصت برای افزودن کمی رنگ به حاشیه، سرصفحه و قسمت‌های کلیدی متن به ارتباطات تجاری‌تان استفاده کنید.

 

الگوی سربرگ ساده و رنگارنگ

رنگ‌ها و پس‌زمینه‌های پررنگ یکی از بزرگ‌ترین گرایش‌های طراحی گرافیک هستند؛ بنابراین بدون نگرانی از رنگ‌های تند استفاده کنید. در این الگوی سربرگ تجاری از رنگ زرد و دو سایه آبی برای ایجاد یک طرح رنگی پرجنب‌و‌جوش استفاده می کنند.

 

الگوی سربرگ تجاری مدرن رنگارنگ

این الگوی سربرگ رسمی از رنگ‌های آبی و سبز در لوگوی خود استفاده می‌کند تا جزئیات گرافیکی را به پایین صفحه اضافه کند. این به سند مزیتی مدرن به یک الگوی محافظه‌کارانه می‌بخشد و لوگوی شرکت را تکمیل می‌کند.

برای اینکه تصمیم بگیرید چه رنگ‌هایی با برند شما مرتبط است نیازی به طراح گرافیک ندارید؛ شما می‌توانید برای سفارشی‌سازی الگوهای سربرگ کسب‌وکارتان از برند خود ایده بگیرید. شما می‌توانید برای سربرگ رسمی خود و حتی یادداشت‌های داخلی رنگ‌ها را از پالت برند خود اضافه کنید.

 

لوگوی خود را نزدیک بالای سربرگ خود قرار دهید

هدف از سربرگ این است که برند شما در تمام مکاتبات تجاری‌تان قابل تشخیص باشد. به‌همین‌دلیل است که عموما لوگو در بالای نامه قرار می‌گیرد. برای برندسازی ثابت، لوگو در پایین صفحه دوم تکرار می‌شود البته کوچک‌تر و کمتر نشان داده می‌شود، زیرا خواننده از قبل می‌داند کدام شرکت با آن‌ها تماس گرفته است. دقت داشته باشید لوگوی برند در سربرگ و پاورقی دو صفحه تکرار نمی‌شوند؛ بلکه صفحه اول سربرگ رسمی دارای یک نسخه بزرگ‌تر است و در صفحه دوم هیچ‌عنوانی درج نشده است.

 

از رنگ پس‌زمینه ثابت برای نامه‌های تجاری خود استفاده کنید

اگر می‌خواهید حروف مارک خود را در یک نگاه قابل تشخیص کنید، کمی ریسک کنید و به‌جای پس‌زمینه سفید استاندارد، از یک پس‌زمینه تک‌رنگ برای حروف خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از تکنیک متن روشن برای پس‌زمینه تیره و متن تیره برای پس‌زمینه روشن استفاده کنید.

برای انتخاب قالب‌های سربرگ تجاری با پس‌زمینه پررنگ، نیازی به مهارت‌های طراحی ندارید. اگر نام تجاری شما تیره است، رنگ پس زمینه متضاد روشن، به جز سفید، می‌تواند انتخاب خوبی برای قالب سربرگ شما باشد.

 

به نامه‌های تجاری خود حاشیه‌ای رنگارنگ بدهید

قدرت یک حاشیه ساده را دست کم نگیرید. یک حاشیه می تواند طرح شما را با یک پاپیون مرتب به هم گره بزند، این چیزی است که هنگام انتخاب از بین الگوهای سربرگ تجاری در دسترس شما باید به خاطر داشته باشید. برای یک حاشیه ظریف‌تر، از سایه‌ای مانند خاکستری یا زغالی استفاده کنید؛ اما اگر می‌خواهید ارتباطات شما چشم‌گیر باشد، می‌توانید رنگ‌های پررنگ را انتخاب کنید.

 

با استفاده از اشکال هندسی یک طرح سربرگ قابل توجه ایجاد کنید

شما می‌توانید طرح الگوی هندسی خود را با کشیدن خطوط و پر کردن بخش‌های آن با رنگ‌های مختلف در Microsoft Word ایجاد کنید. با این حال، بهتر و آسان‌تر است که از الگوهای سربرگ تجاری استفاده کنید؛ چراکه آن‌ها شامل اشکالی هستند که می‌توانید به سربرگ‌تان اضافه کنید. برای طراحی کمی پیشرفته‌تر، حتی می‌توانید بافت طراحی گرافیکی را به اشکال خود اضافه کنید.

توجه داشته باشید متن زیادی به اشکال اضافه نکنید؛ سربرگ‌ها مکانی برای درج آدرس پستی شما نیستند. اشکال هندسی برای اهداف زیبایی شناختی به‌کار می‌روند و می‌توانند هر متنی را که روی آن‌ها قرار می‌دهید را تحت تأثیر قرار دهند. علاوه‌بر این، هنگامی که اشکال شامل متن روی تصویر قرار می‌گیرند، پس‌زمینه محو می‌شود تا متن خوانا شود.

 

برای سربرگ شرکت خود یک سربرگ مایل یا نامتقارن ایجاد کنید

برای اینکه به ارتباطات خود ظاهری تازه ببخشید و تأثیر خوبی بر گیرندگان بگذارد، از سربرگ تجاری نامتقارن استفاده کنید. شما می‌توانید این کار را به سادگی با کشیدن خط سربرگ رسمی خود به صورت مایل انجام دهید. نتیجه آن یک طراحی جالب همراه با حرکت است. حرکت یک اصل اساسی طراحی جذاب است. وقتی طرح شما دارای حرکت باشد، مردم تمایل بیشتری به نگاه کردن به آن دارند.

سربرگ مناسب برای کسب‌وکار شما باید چشم‌گیر باشد و همین‌طور چاپ آن را آسان کند. هنگامی‌که از عدم تقارن به نفع خود استفاده می‌کنید، فضای سفید بیشتری در قالب سربرگ ایجاد می‌کنید. این کار تجربه خواندن را بهبود می‌بخشد، از ارتباطات ناهمزمان جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود سربرگ تجاری یا شخصی شما حرفه ای‌تر به‌نظر برسد.

 

یک حاشیه به‌شکل سفارشی برای سربرگ شرکت خود ایجاد کنید

شما مجبور نیستید به حاشیه مستطیل استاندارد بچسبید. یک حاشیه به شکل سفارشی می‌تواند ویژگی جذابی را به نامه‌های تجاری شما اضافه کند و سربرگ رسمی شما را تکمیل کند. تغییراتی مانند گوشه‌های گرد، خط تیره به‌جای خطوط ثابت، یا یک تصویر کادربندی‌شده را امتحان کنید. همچنین می‌توانید یک حاشیه گرد به الگوی سربرگ شخصی خود اضافه تا محتوای خود را برجسته کنید.

 

با استفاده از آیکون‌ها، تصاویر را به طرح سربرگ خود اضافه کنید

آیکون‌ها روشی عالی برای افزودن خلاقیت به سربرگ شرکت شما هستند.  به‌یاد داشته باشید که در سربرگ رسمی از آیکون‌هایی با استایل ثابت استفاده کنید. تصمیم بگیرید که چه سبکی از نمادها با دستورالعمل‌های برند شما مطابقت دارد و هر زمان که نامه‌ای را تزئین می‌کنید از آن‌ها استفاده کنید. نمادها جذابیت جهانی دارند و به‌راحتی برای همه قابل درک هستند. این همان چیزی است که آن‌ها را به یک ابزار طراحی منحصربه‌فرد برای پیاده‌سازی در سربرگ شرکت تبدیل می‌کند. توجه داشته باشید که با سبک‌های آیکون سازگار باشید؛ اما از استفاده بیش‌ازحد از آن‌ها نیز خودداری کنید.

 

به‌عنوان یک الگوی مارک‌دار ذخیره کنید

هنگامی که سربرگ شما طراحی، تصحیح، بررسی و نهایی شد، می‌توانید آن را به‌عنوان یک الگوی مارک‌دار ذخیره کنید. وقتی یک الگو را ذخیره می‌کنید تا بعداً دوباره استفاده کنید، پیدا کردن و سفارشی کردن آن در هر زمان که لازم باشد آسان است.

 

الگوی سربرگ کسب‌وکارتان را بسازید

اکنون شما آماده ایجاد طرح سربرگ کسب‌وکار خود هستید. برای اینکه این‌کار برای شما آسان شود، از الگوهایی که توسط شبکه چاپ در این مطلب جمع‌آوری شده است کمک بگیرید. شما می‌توانید از انواع قالب‌ها، طرح‌ها و سبک‌های مختلف سربرگ در طراحی سربرگ کسب‌وکارتان استفاده کنید.





2024-01-21 16:37:17

سربرگ_نامه/ سربرگ/ چاپ_سربرگ

فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست