چه عواملی در موفقیت یک لوگو تاثیرگذار هستند؟

 چه عواملی در موفقیت یک لوگو تاثیرگذار هستند؟

لوگو به نمادی اطلاق می شود که یک شرکت برای ارائه هویت منحصربه­فرد خود استفاده می کند تا به راحتی قابل تشخیص باشد. در حقیقت، لوگو به عنوان چهره تجارت شماست و باید تاثیر ماندگاری در ذهن مشتریان ایجاد کند. در این مقاله، برخی از عوامل تاثیرگذار در موفقیت لوگو را به شما معرفی می کنیم.

 

مروری بر اهمیت وجود لوگو برای کسب و کارها

قبل از اینکه به بررسی عوامل موفقیت لوگو بپردازیم، چهار مورد از دلایل اهمیت یک لوگوی تجاری را با هم مرور می کنیم:

  1. لوگو هویت بصری شرکت شما است

اگر از عده ای بپرسید که آیا نام کامل بنگاهی را که اخیراً در تبلیغات مجله، کاتالوگ یا بروشور دیده اند، به خاطر می آورند؟ قطعاً در پاسخ می گویند نه زیاد! در صورتی که اگر برای این بنگاه یک لوگوی خوب طراحی شده بود، به خاطر آوردن این بنگاه راحتر میشد. بدون شک یادآوری یک لوگو نسبت به یک نام، بسیار ساده­تر است.

  1. لوگو توجه مصرف کنندگان را جلب می کند

آیا می دانید که بیشتر مخاطبان کمتر از 3 ثانیه برای مشاهده یک صفحه وب یا یک محصول زمان صرف می کنند و اولین تصور درباره یک تجارت خوب یا بد در زمان کوتاهی شکل می گیرد؟ نکته بعدی که مخاطبان متوجه می شوند، لوگوی شرکت است. بنابراین، در کل 3+1 ثانیه زمان دارید تا مخاطبان خودتان را تحت تاثیر قرار دهید.

  1. لوگوی خوب شما را در رقابت متمایز می کند

یک لوگو خوب می تواند به شما کمک کند تا در رقابت بی نظیر و متفاوت باشید. در صورت طراحی و چاپ حرفه­ای لوگو، لوگوی شما به مصرف کننده می گوید که چرا شما بی نظیر هستید!

4- لوگو وفاداری به برند را ارتقا می بخشد

مصرف کنندگان عزم پایداری دارند و وفاداری را پرورش می دهند! بنابراین، برای اینکه لوگوی شما محبوبیت پیدا کرده و وفاداری به برند را در بین مصرف کنندگان خود تلقی کند، برای یک تجارت مهم است که حضور خود را از طریق یک لوگوی مناسب تقویت کند.

فکر کنید زمانی که به دنبال یک لباس ورزشی خوب در یک بازار پر از برند هستید، اگر یک کت و شلوار با مارک نایک نظر شما را به خود جلب کند، بلافاصله آن را خریداری می کنید. دلیل آن روشن است؛ نایک برندی است که به آن اعتماد دارید. بخشی از این اعتماد از طریق طراحی یک لوگو خوب ایجاد شده است و همین موضوع وفاداری به برند را در طولانی مدت تقویت می کند.

 

چه عواملی یک لوگو را موفق می کند؟

یکی از مهم ترین عوامل در موفقیت یک لوگو این است که با گذشت زمان به عنوان یک لوگوی خوب همچنان خوب باقی بماند و حس ثبات و اعتماد را به دیگران انتقال دهد. برای مثال، یک کامیون تحویل بار با گذشت سالها هنوز هم عالی به نظر می رسد. ولی سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا علامتی که پنج، ده یا حتی بیست سال پیش ایجاد شده است همچنان موجود است و اعتبار دارد؟

خلق چیزی که بدون محدودیت زمانی باشد (یعنی در طول زمان ثابت بماند)، طراحان را به سمت این نیاز می کشاند که جهانی فراتر از روزهای پیش رو تصور کنند و آینده ای که پنج، ده یا بیست سال آینده با آنها فاصله دارد. برندها پویا و متغیر هستند و در طول زمان به طور مداوم رشد می کنند، یک لوگو نیازی به تغییر مداوم ندارد، اما باید نمایانگر سازمانی باشد که با تغییر مداوم زندگی می کند. مدیریت سادگی یک لوگو بیشتر مربوط به سازگاری و انعطاف پذیری آن است.


ویژگی های ساختاری یک لوگوی موفق

پیروی از فرایند طراحی لوگو واقعا مهم است، ولی در ابتدا، باید درک روشنی از آنچه که باعث موفقیت یک لوگو می شود، وجود داشته باشد. جهت اینکه یک لوگو سفیر خوبی برای برند شما باشد، باید چند اصل زیر رعایت شود:

سادگی: سادگی یعنی درک و شناسایی لوگو آسان باشد. جذابیت های بصری لوگو با سادگی آن بیشتر نمایان می شود.

قابل یادآوری: یک لوگو خوب باید به اندازه کافی متمایز باشد تا به یاد ماندنی شود.

ماندگاری: بهترین لوگوها، لوگوهایی هستند که محدودیت زمانی ندارند و در زمان های مختلف مفهوم خودشان را حفظ کنند. منظور این است که طراحی لوگو باید به گونه ای باشد که تاریخ انقضا نداشته باشد.

قابل اعتماد: انعطاف پذیری و مقیاس پذیری برای استفاده از یک لوگو بسیار حائز اهمیت است.

تمایز: متمایز بودن برای لوگو یک قانون بسیار مهم است. لوگو باید در عرصه رقابت خاص و متمایز باشد.

منحصر به فرد بودن: یک لوگو باید به گونه ای طراحی شود که بلافاصله بعد از ورود به بازار توسط مشتریان تشخیص داده شود.

 

اهمیت شکل و رنگ لوگو در طراحی و چاپ لوگو

اولین برخورد مخاطب با یک برند اغلب بصری است و کانون اصلی این برند، لوگوی برند است. به همین دلیل، از همان ابتدای کار، باید لوگوی شما توجه مشتری را به خود جلب کند.

واکنش ها نسبت به یک لوگو می تواند دو احساس متقابل خوشایند و ناخوشایند را در مخاطبان ایجاد کند.  عوامل زیادی وجود دارند که در برانگیختن این واکنش ها نقش دارند. شکل و رنگ مسلماً دو ویژگی مهم در طراحی یک لوگو موفق هستند.

گاهی اوقات با استفاده از رنگ و شکل، مفهومی را می توان انتقال داد که با حرف امکان انتقال آن وجود ندارد.

  • قدرت شکل

بدون اینکه حتی یک لحظه  فکر کرد، احتمالاً می توان لوگوهای برخی از برندهای مشهور جهان را به خاطر آورد.

 شکل نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط عاطفی ایفا می کند. لوگوهای برندهایی مانند نایک یا اپل موفق هستند و با چشم به راحتی قابل مشاهده و درک هستند. آنها از اشکال ساده ای استفاده می کنند که با آنها آشنا هستیم و هر شکل وزن و معنی خاص خود را دارد.

عناصر گرد در یک لوگو ممکن است فراگیر بودن یا پیام رسانی مثبت یک برند را بیان کنند. زوایای سخت تر تمایل به انتقال قدرت دارند.

 

  • رنگ

رنگ می تواند قدرتمندترین ویژگی در طراحی لوگو باشد. این خصوصیت می تواند مخرب ترین  ویژگی نیز باشد؛ چرا که افراد به طرق مختلف به رنگ ها واکنش نشان می دهند. به همان اندازه که تحقیق در مورد روانشناسی شکل وجود دارد، شاید دو برابر آن برای رنگ هم موجود باشد.

ساده ترین روش برای درک چگونگی واکنش برخی افراد به رنگ لوگوی شما، ارزیابی رابطه خودتان با رنگ هایی است که شما را در زندگی روزمره احاطه می کنند. دیوارهای خانه شما چه رنگی دارند؟ چرا آنها را انتخاب کردید؟

از رنگ لوگو می توانید برای نشان دادن هدف و شخصیت برند خود به مشتریان استفاده کنید و حتی آنها را مجبور کنید که عکس العملی از خود نشان دهند. به عنوان مثال، رنگ قرمز باعث جلب توجه می شود و سرعت واکنش در مخاطب را افزایش می دهد.

اینکه کدام رنگ را در لوگوی خود استفاده کنید، کار سخت و دشواری است که نیاز به تحقیق و بررسی دارد.

ویژگی مشترک لوگو شرکت های موفق

در آمریکا 56 درصد از شرکت های درحال رشد برای طراحی لوگوهای خود از رنگ های آبی یا تیره استفاده می‌کنند. همچنین 66 درصد از این شرکت ها با استفاده از نماد و کلمه به طراحی لوگو می پردازند و 94 درصد نیز به صورت مینیمال لوگوهای خود را طراحی می کنند.

ویژگی های مشترک لوگوهای موفق در زمینه ی صفات، طراحی، شکل، سبک و رنگ مورد بحث قرار می گیرد:

  • صفات:

چند مورد از مهم ترین صفات لوگوهای موفق در زیر ذکر شده است:

  1. ساده و مینیمال: زمانی که لوگو ساده و مینیمال باشد، در صورت نیاز به افزایش سایز، لوگو کیفیت خود را از دست نمی دهد.
  2. استفاده از آیکون: اصولاً برندها لوگوی خود را جهت نمایش بهتر با استفاده از آیکن و متن طراحی می کنند (لوگو ترکیبی).
  3. استفاده از اشکال هندسی: اشکال هندسی ثبات قدم و کارا بودن لوگو را نشان می دهند.
  4. به کار بردن حداقل تعداد رنگ در لوگو: بیشتر شرکت های موفق معمولاً از تعداد کمی رنگ مثلاً سه رنگ و یا حتی کمتر در طراحی لوگوهای خود استفاده می کنند.
  • طراحی:

شرکت های زیادی جهت طراحی لوگوی خود از نوع لوگوی ترکیبی استفاده می کنند. در لوگوی ترکیبی از آیکن و متن با هم استفاده می شود.

  • شکل:

 اصولاً اشکال هندسی مورد استفاده در لوگو به سه حالت صاف، خمیده و زاویه دار هستند. بیشتر شرکت ها از حالت زاویه دار استفاده می‌کنند.

  • سبک:

افراد به صورت ذاتی از شلوغی و پیچیدگی بیزار و فراری هستند. لوگوهای ساده و مینیمال نسبت به حالت پیچیده کاربرد بیشتری دارند. دلیل اصلی این امر آن است که لوگو هر چه جزئیات بیشتری را نمایش دهد، پیچیدگی های زیادی در طراحی اعمال می شود. در طراحی لوگو فراموش نکنید که استایل ساده نسبت به استایل پیچیده طرفداران بیشتری دارد.

  • رنگ:

همانطور که قبلاً ذکر شد، رنگ های تیره و خاکستری و همچنین رنگ آبی، پرکاربردترین رنگ ها در طراحی لوگو هستند. هر چه رنگ لوگو روشن تر باشد، احتمال استفاده از آن کمتر است.

نتیجه گیری

با توجه به آنچه که در این مقاله با هم بررسی کردیم، زمانی که یک کسب و کار راه اندازی می شود، طراحی یک لوگو مناسب از ملزومات آن کسب و کار بوده و بسیار حائز اهمیت است.  یک لوگوی خلاق و به یاد ماندنی به ویژه در مراحل اولیه کار شما بسیار مهم است. برای داشتن یک لوگو موفق باید تمام خصوصیاتی که در این مقاله ذکر شد، مانند رنگ مناسب، شکل مناسب و سایر خصوصیات گفته شده رعایت شود. با در نظر گرفتن همه این موارد قطعاً می توانید یک لوگو موفق و خوب برای کسب و کار خود طراحی و چاپ کنید.





2022-06-21 12:31:02

طراحی_لوگو/موفقیت_یک_لوگو/عوامل_طراحی_لوگو

فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست